Kenmerken


  • Plaats

  • BE-Brussel
  • Studies

  • 2015-2018
  • Uitvoering

  • 2017- 2020
  • Architect

  • Neutelings Riedijk Architects
  • Bouwheer

  • Extensa
  • Oppervlakte

  • 80.000 m²
  • Budget

  • 60.000.000 € Hors TVA

Opdracht

Stabiliteitsstudie bestaande historische structuur en nieuwe inbouwvolumes in Kruislaaghout.

Onderwerp

La Gare Maritime, située sur le site de Tour & Taxi à Bruxelles, est un ancien terminal ferroviaire de marchandises, construit au début du XXe siècle. Elle couvre une superficie de 40 000m² (276 m x 138 m) et présente une hauteur maximale de 23m. La structure porteuse est constituée en grande partie de portiques en treillis métallique rivetés, à trois charnières, d’une portée de 26m. La structure existante est rénovée et renforcée localement, dans le respect de la structure originelle, afin de répondre aux exigences des normes actuelles. Elle est généralement en bon état, à l’exception de certains éléments corrodés de la façade arrière et d’éléments ponctuels sous les gouttières. L’entièreté de la charpente bois a fait l’objet d’une expertise suite aux dégradations constatées et un monitoring sur le séchage a été mis en place.

De ‘Gare Maritime’, een voormalig goederenstation gebouwd in het begin van de 20ste eeuw, bevindt zich op de site van Tour & Taxis. De loods van de Gare Maritime bestrijkt een oppervlakte van 40.000m² (276m x 138m) en een maximale hoogte van 23m. De dragende structuur bestaat grotendeels uit geklinknagelde vakwerkliggers. Typerend zijn de driescharnierspanten van de grote hallen met een overspanning van 26m. De structuur wordt gerenoveerd en verstevigd waar nodig, de ‘huid’ wordt vernieuwd, waarbij gestreefd wordt naar een structuur die beter voldoet aan de hedendaagse normen.

Het gebouw die in het prille begin van de 20st eeuw werd opgetrokken op de site van Tour & Taxis als logistiek platform voor de goederen die per trein in de hoofdstad toekwamen is één van de grootste stationsgebouwen van Europa en een meesterwerk van industriële architectuur. De restauratie-architect Jan de Moffarts leidt de restauratie en Ney & Partners heeft de volledige structuur systematisch herberekend en plaatselijk laten verstevigen voor vernieuwde, beter geïsoleerde buitenschil.

Bijzonderheden

Ondertussen heeft Extensa, de ontwikkelaar van de site, Ney & Partners ook de studieopdracht voor stabiliteit van het nieuwbouwproject in het opmerkelijke gebouw toevertrouwd.
Het gaat om een complex van ongeveer 50.000m2 kantoren, retail, horeca en ateliers ondergebracht in 12 gebouwen ontworpen door Neutelings Riedijk Architecten rond een grote plaza die vrij blijft in de middenbeuk.
Het project wordt uitgevoerd in houtstructuur en wordt ook één van de grootste houtbouwrealisaties in Europa. Hoe kon het ook anders in een van de eerste grootschalige staalbouwconstructies van toen?

© Extensa – Neutelings Riedijk Architects – Ney & Partners

Autres projets